Week 7 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Marin Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Week 7 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Marin Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Week 7

Door: Marin

Blijf op de hoogte en volg Marin

22 Oktober 2013 | Nederland, Nederland

18 oktober ’13
Afgelopen week hebben we een gezellig weekje gehad. De week was iets anders dan vorige weken, vorige weken hebben we vooral in de office gewerkt. Volgens mij hebben we de afgelopen week maar 1 dagje erin gewerkt. Want er was genoeg buiten de office te doen. Het stapelbeddenproject van Sanne en Aline was nog niet helemaal af. Aline heeft stapelbedden gekocht, helaas duurde het (op zn keniaans! ) wat langer voordat ze geleverd waren. Afgelopen zondag waren ze er pas, en die dag was ook helaas de laatste dag van Aline. Het was een gezellig dagje, maar de reden vinden we niet zo leuk, Aline stapte die nacht op het vliegtuig om terug te gaan naar het koude Holland. Jammer, want het was wel erg gezellig om een Nederlandse vrijwilligster erbij te hebben tussen alle Duitse vrijwilligers. (aangezien ik geen Duits kan) Het afscheidsfeestje van Aline was wel heel erg leuk. Alle kinderen hadden een lied of een dans ingestudeerd en lieten die dat aan ons zien. Er werden verschillende toespraken gehouden en bedankt voor haar maand hulp en het stapelbeddenproject! Echt gaaf om te zien dat alle kinderen hier er zo blij mee zijn! Na afloop werd er gedanst! Super om al die Afrikaanse meiden (en enkele jongens, die stiekem toch ook wel wilde dansen) zo te zien dansen! Heerlijk Afrikaanse dans! Daarna hebben we ook afscheid van haar genomen en is ze maandag veilig aangekomen in NL.
Maandag gingen we de bedden verven. Vond ik erg leuk om te doen, de bedden hebben nu de kleuren blauw, geel en oranje. Ondertussen hebben we foto’s gemaakt om Aline op de hoogte ervan te houden. Dinsdag zijn we verder gegaan met het verven van de bedden. Ook was er dinsdag een vrijwilligster jarig. Ricarda werd twintig en had ons gevraagd of we allemaal wat langer wilde blijven om haar verjaardag op het Watoto Wema te vieren. Ze had allerlei spullen voor mandazi’s gekocht en de huismoeder heeft de mandazi’s samen met een van de oudere jongens gebakken. Mandazi’s zijn een soort van platte oliebollen. En ze waren heel erg lekker! De dag was wel wat lang uiteindelijk, we waren pas om half 9 thuis. Maar het was zeker een gezellig dagje!
Woensdag hebben we in de school gestaan. Eerst waren er twee andere vrijwilligsters die dat altijd deden, handig, zo hadden wij onze handen vrij om in de office te werken. Maar die zijn plotseling weg. Die vonden het hier niet leuk. (?) Dus we hebben woensdag en donderdag in de school gestaan en de kinderen lesgegeven en de teacher geholpen.
Vandaag hebben we even een rustig dagje gehouden. We hebben vooral wat verslagen voor school gemaakt, kleren gewassen en haren gewassen. Morgen gaan we waarschijnlijk naar de verjaardag van Ricarda, die viert ze nog een keer bij haar gastgezin. Zondag willen we misschien met de andere volunteers naar de Giraffe orphanage gaan! Daar ben ik super benieuwd naar en heb ik nu al zin in!
Ook zijn ze verder bezig met de wc’s en het schiet al best op! Ze zijn met de tegels bezig. Het word wel heel mooi! Ook dat gaat wel op z’n keniaans, dat wil zeggen: We hadden een stel tegels voor de meiden in gedachte en een ander patroon tegels voor de jongens. Alleen wat bleek: De tegels voor de meiden waren op dus zijn ze maar verder gegaan (zonder vragen of aan te geven) met de jongens tegels. Vind ik wel jammer, want nu zijn er drie (van de vijf) wc’s betegeld met de ‘verkeerde’ tegels. Nu komen ze als goed is de goede tegels weer afleveren. Ook hadden ze verkeerde afgeleverd, dus die nemen ze dan weer mee terug.
Ik vind het gaaf hier in Kenia. Hoe alles gaat, zo anders allemaal dan in Nederland. Ook heb ik wat moeilijkere momenten gehad laatste week, en soms kan ik wel wensen dat ik even naar Nederland kon, even kletsen met iedereen en zo! Maar goed, dat hoort erbij!
Tot de volgende keer!
Liefs, Marin

• 22 Oktober 2013 - 18:58

Elma Mol:

Hoi Marin,
    Leuk weer wat van je te horen, we kijken altijd met veel belangstelling uit naar jullie verhalen.

• 23 Oktober 2013 - 07:09

Bernard:

Hoi Marin,

Leuk om weer even je verhaal te lezen en je foto's te zien. Verhalen zijn herkenbaar! Zeker het verhaal van de tegels maar ook het vertrek van vrijwilligers. Werken en wonen in een andere cultuur, ook al is het maar tijdelijk kan, verrassend maar ook confronterend zijn. Mooi om te zien hoe jullie een bijdrage leveren aan het welzijn van de kinderen daar. En goed voor jezelf zorgen, zowel mentaal als fysiek is een belangrijke voorwaarde om daar te kunnen werken/zijn en vandaar uit weer uit te reiken naar een ander. Zeker als je daar langere tijd verblijft! Nog een dag of veertien en we zijn zo ongeveer buren :-) Wij vertrekken op 5 november naar Uganda/Soroti. Gods zegen en een goede tijd daar! Joke en Bernard

• 24 Oktober 2013 - 20:19

Jaap En Hetty:

Dag Marin, zelfs hier in het verre Canada kunnen we jouw mooie reisverslagen volgen. En ze zijn met de tegels bezig, doe je dat niet zelf?? Je hebt een handige vader, kan die niet even overkomen?

Nog een fijne tijd, en tot het volgende verslag maar weer.

Hetty en Jaap Mandemakers.

• 26 Oktober 2013 - 12:54

Ellie:

hallo dames
    het gaat zo te lezen heel goed met jullie dat is fijn en het is normaal dat je af en toe naar holland verlangt het is een hele onderneming waar jullie mee bezig zijn leuk dat de beden geverfd zijn
    dat zal er wel vrolijker uit zien zo heeft jullie actie in holland nut gehad
    nog veel plezier ik zie naar je volgende ervaring uit
    groetje vanuit holland
    ellie